
Analyse av reklame film Valpenes Hevn
- Hva er reklame i forhold til informasjon og propaganda?
Reklame skal jo først og fremst informere og rette oppmerksomheten mot et produkt, en tjeneste eller en idé, men den skal også underholde! Derfor kan det skje at hendelser i en reklamefilm også kan spille på følelser man assosierer med positive ting som kan påvirke til å kjøpe et produkt(tjeneste, idé), man ”faller for reklamen”. Man kan i tillegg legge fram feil eller vinklet informasjon gjennom reklame for å fremme en synsvinkel eller et budskap, dette kan føre til propaganda.
- Hvilken undersjanger vil du plassere denne filmen i?
Dette er en informasjonsfilm, den opplyser om en institusjon(Norges Blindeforbund).
- Sender, målgruppe og budskap.
Senderen er Norges Blindeforbund, reklamen vil de antakelig at skal appellere til folk flest så jeg vil ikke påstå at de har én målgruppe. Budskapet er ikke verre enn den gyllende regel; Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem, shäferen får det som kommer til seg.
- Dramaturgi.
De første sekundene blir både ”hovedpersonene” og konflikten introdusert; shäferen sjefer valpen rundt, invaderer valpens territorium og går til lengder for å ødelegge livet dens, konflikten er mellom de to hundene. Konflikten bygger seg opp videre, shäferen ødelegger ballen til valpen, tisser på ballen og stenger han ute av hundehuset. Konfliktløsningen begynner å vise seg når valpen går inn på førerskolen. Vendepunktet i reklamefilmen er veldig klart og forekommer når valpen er blitt en førerhund. Han og eieren går ute i regnet og får øye på shäferen, går inn i den lune kafeen, mens ”nemesisen” hans må stå på ut siden. Bordene blir snudd, valpen får sin hevn.
- Bildeutsnitt.
Reklamen består stort sett av totale- og nærbilder. Dette setter medvirkende(hundene) i større fokus enn omgivelsene. Nærbildene ser vi når hundene uttrykker en følelse, eks. kamera skyter et nærbilde av valpen etter den er kastet ut av hundehuset, valpen uttrykker at han er lei seg, og nærbildet gjør at vi får mer medfølelse for den. Derimot når vi ser nærbildet av Shaeferen når han står i vinduet og mobber valpen, forsterker dette medfølelsen for valpen. Det blir i tillegg vist flere nærbilder av valpen.
- Kameravinkling.
Gjennom hele filmen ser vi stort sett filmen ut i fra hundens perspektiv, eks. Menneskene som spiller med i filmen vises bare fra midjen og ned. Det er et sted i filmen der hunden går med eieren sin inn til førerskolen, der vi ser eierens figur i tillegg til hundens, her er kameravinklingen på omgivelsene og ikke hunden.
- Hvor lang er filmen?
Reklamefilmen strekker seg over 50 sekunder.
- Hva er hensikten med filmen?
Reklamefilmen spiller på følelser som gjenkjennelse, medfølelse og ”aww” faktoren, det at hunden er så søt og at den har menneskelige egenskaper. Alle disse elementene skal få oss til å støtte Norges Blindeforbund med potensielle blindehunder.
- Er filmen humoristisk, ironisk eller rent saklig informativt?
Vi mennesker liker å se at dyr gjør menneskelige ting, og synes at det humoristisk når denne valpen greier seg. Det er ironisk siden Shaeferen gjorde livet surt for valpen tidligere i reklamen, men på slutten når bordene blir snudd så må vi jo le litt.
8 kommentarer:
Det har du tatt serriøst! Bra jobba azz! xD
Dritbra :D
Jeg ser at du sliter litt med fonten, men bortsett fra det - veldig bra skrevet Hanne! hehe <3
Du er flink Hanne! :D
meget bra jobbet altså. Blir rørt til tårer her!
Jeg synes oppsettet ble bra jeg, Hanne! :)
Veldig bra og utfyllende ;)
savner hvorfor du liker/ikke liker reklamefilmen.
men alle har jo ikke tid til alt.
bra Kjell ;)
Legg inn en kommentar